Wat maakt jouw bedrijf uniek? Denk bijvoorbeeld aan wat jouw klanten over je zeggen, waarom werken ze graag met je samen?
Enkele voorbeelden van USP (unique selling points) en/of UBR (unique buying reasons)
- Kwaliteit: de beste kwaliteit (Triniton beeldscherm van Sony)
- Service: extra service en ondersteuning (autopechhulp aan huis van ANWB)
- Levertijd: 24-uur levering, ook in het weekend
- Assortiment: breedte en diepte van het assortiment (Albert Heijn XL)
- Specialiteit: één product, één voordeel (Footlocker met sportschoenen)
- Geschiedenis: ontstaan, afkomst, leeftijd of ervaring (Sotheby sinds 1744)
- Innovatie: steeds beter en nieuwer (1, 2 en 3 mesjessysteem van Gillete)
- Productiewijze: in proces, techniek of middelen (ambachtelijk gebrouwen bier)
- Design: vernieuwend in vormgeving, verpakking en uitstraling (Senseo, iPhone)
- Tariefstelling: de goedkoopste zijn zoals de Hema, of de duurste zoals Rolex.
- Sociale beïnvloeding (sociaal bewijs): “Tandpasta, aanbevolen door tandartsen”
- Leiderschap: leider in categorie, verkoop, techniek of prestatie (Coca Cola met The Real Thing).